Dette blog-indlæg er det første af tre tema blogs om modehistorie fra 1940'er, 1950'er og 1960'erne. 1940'erne var et årti præget af krig, men også det liv, der opstår efter.
Modens udvikling under krigen
I Europa var moden i første halvdel af 1940'erne stærkt påvirket af rationeringer og restriktioner, fordi mange af materialerne pludselig skulle bruges i de forskellige landes militære tjenester (herunder til produktion af faldskærme!), hvilket tvang designere såvel som husmødre til at være kreative med beklædningen. Endvidere kom mange kvinder på arbejdsmarkedet, fordi mændene var i tjeneste. hvor med der opstod et behov for praktisk tøj til de nu aktive kvinder. Det betød dog ikke at 40'ernes designs var mindre feminine. Det der kendetegner dette årti er feminine snit med markeret talje, feminine puf-ærmer samt masser af accessories.
Skjorte Kjolen - 1940'ernes hverdagskjole
Restriktionerne under krigen kom bl.a. til udtryk ved at tøjets længde blev kortere og formen mindre fyldig – der blev simpelthen indført regler for hvor meget stof der måtte købes og bruges til de forskellige typer beklædningsgenstande, for at sikre at der ikke blev brugt unødvendige ressourcer. Et kreativt påfund var den alsidige skjortekjole, der både kunne bruges til hverdag og formelt brug. Skjortekjolen var en typisk hverdags kjole, der blev brugt til husarbejde og at løbe ærinder. Det var en praktisk kjole, oftest med lommer, korte ærmer og a-line skirt, og så var skjortekjolen oftest i naturmaterialer som bomuld eller rayon i forskellige farver og print.
Slå-om Kjolen - den praktiske kjole
En anden meget populær kjole fra 1940'erne som stadig ses i vor tids modebillede er slåom kjolen. I 1942 skabte den amerikanske modedesigner Claire McCardell 'pop-over' designet, der blev grundlaget for flere typer slå om kjoler.
Slåom kjolen var på alle måder en praktisk kjole til husarbejdet. Da kvinderne havde fået nye praktiske opgaver og færre midler at gøre godt med, måtte man være kreativ, når man ønskede at være fashionabel.
Hertil var slå om kjolen perfekt: den var enkel at tage på, god at bevæge sig i, meget anvendelig, og så var havde den et pænt, feminint snit, der fremhævede formerne.
"Day-to-Night" kjolen - Den anvendelige kjole
Det praktiske, taljeskårede A-line snit og kjolernes smarte detaljer, gjorde 1940'er kjolerne meget anvendelige, og det var også med disse modeller at termen 'day-to-night' dress opstod. En 'day-tonight'
kjole var en kjole der var praktisk og pæn på samme tid – praktisk nok til at ordne de huslige
pligter i, og pæn nok til at bruge som aftenkjole til et middagsselskab.
Ava Kjolen fra The House Of Foxy er efter vores mening den perfekte 1940'er "Day-to-night" kjole. Du kan sagtens gå på arbejde i denne, og mødes med venner til "Cocktail hour" efter arbejde.
En kreativ løsning- Peplumskørtet
Kvinderne i krigstiden ønskede stadig tøj der viste form og figur, og derfor måtte der kreative løsninger til når dette skulle skabes uden at bruge for meget materiale. Ud af dette opstod fantastiske draperings- og symetoder, herunder peplumskørtet, et pencilskørt med indsyet stof-detalje under taljen, der skaber en fyldig silhuet med et minimalt forbrug af stof!
Skjorteblusen i 1940'erne
Den typiske overdel i 1940'erne var en skjorte med enten rund "Peter Pan" krave, eller med mere markeret "spids" krave. Den havde små puf-ærmer for at gøre skuldrene bredere, nogle endda med skulderpuder.
"Pussy bow" skjorte blusen som gav et mere "dressy" look, blev populær senere i 1940'erne. Den gav et feminint touch til det praktiske, og fordi bindebåndet kunne bindes på flere forskellige måder, var den meget anvendelig.
En ting var sikkert - alle skjorter blev sat ned i de højtaljede bukser eller nederdel, så looket blev feminint med fokus på taljen.
1940'ernes A-line nederdele
1940'ernes nederdel var som den øvrige garderobe meget simpel grundet restriktionerne under krigen. Nederdelene måtte gå til lige under knæet, og der var forbud mod at lave plisseringer og andet "spild" så som lommer og bæltestropper. Materialerne var oftest uld eller rayon.
Det mest populære snit blev A-line nederdelen, da den var praktisk, men overholdt tidens regler. Der ud over sås den smalle nederdel med peplum eller ruffle effekt over mave og hofte.
Nederdelen var en meget essentiel del af enhver kvindes garderobe.
1940'ernes Bukser til kvinder
Højtaljede swingbukser med opsmøg og lynlås eller knaplukning i siden er også klassisk tidlig 1940'er stil. De første kvinder på industri-arbejdspladserne brugte mandebukser, fordi der ikke eksisterede arbejdstøj til kvinder da krigen brød ud, og da der begyndte at blive designet arbejdstøj og bukser til kvinder, var det også med et let kantet udtryk, der var meget 'lige op og ned'. Generelt var 1940'ernes mode præget af simple, praktiske designs, der kunne bruges flere gange og på flere måder. Dette ændrede sig dog efter krigen, hvor der igen sås mere forbrug af stof og flere detaljer.
Modens udvikling efter krigen
Hvor første halvdel af 1940'erne var påvirket af krigens restriktioner, blev den anden halvdel påvirket af forløsningen over krigens afslutning, sejren og livets genopblomstring.
I 1947 lancerede Christian Dior sine to debut kollektioner 'Corolle' og 'Huit', der tog post-krigs Europa med storm! ('Corolle' betyder kronblade og 'huit' er tallet 8 – begge symboliserer den klassiske timeglas silhuet!) Diors designs fokuserede på at fremhæve den feminine figur med alle dens former og kurver – som menneskelige blomster, der, efter at have ligget i dvale under krigen, netop er sprunget ud!
De farverige, fyldige og levende designs fik med det samme Chefredaktøren for det kendte modemagasin 'Harpers Bazaar' til at døbe dem ”New Look”, fordi de var så markant anderledes end de foregående syv års kantede, minimalistiske og restriktionsfyldte modebillede. Det var dog ikke alle, der var lige begejstrede for Dior's look – bl.a. Coco Chanel som var forarget over de voluminøse designs og hvad hun mente var uanstændigt overforbrug af stof, ligesom hun var forarget over at Dior ville have kvinderne tilbage i korsetterne, hvilket hun på ingen måde kunne se var til gavn for kvinderne, der nu endelig var blevet inkluderet i arbejdsmarkedet og det offentlige rum. På trods af Chanels forargelse blev Diors look ikonisk, for kvinderne i efterkrigstidens Europa havde brug for at føle sig feminine igen efter at have båret uniformer under krigen, og det var netop dét timeglassilhuetten kunne, med sine fyldige skuldre, markerede talje og fyldige hofter.
Mondo Kaos' udvalg af klassisk 1940'er tøj
I Mondo Kaos har vi et solidt udvalg af tøj inspireret af 1940erne, der repræsenterer og skaber
begge silhuetter – den slanke, smalle og kantede silhuet og den fyldige, runde timeglassilhuet.
Til at skabe et tidligt 1940er look har vi skønne A-line nederdele, pencilnederdele med og "ruffle" og klassiske swingbukser, som du kan sætte sammen med fine bluser med kreative draperings-detaljer. Vi har også klassiske A-line kjoler med pufærmer, elegante cocktailkjoler og praktiske, uniforms-inspirerede skjortekjoler.
Til at skabe det sene 1940'er ”New Look” har vi vidunderlige, taljeskårede kjoler med bløde skuldre
i både pencil-version og swing-version à la Hollywood Film Noir, figursyede bluser og skjorter, og taljeskårede swingnederdele med plads til petticoat under!
Kirstine's fabelagtige 40'er look.
Vores Kirstine er meget glad for 1940erne, og derfor har vi spurgt hende, hvordan hun synes et
klassisk 1940er look ser ud. Kirstine sammensatte et elegant sæt med bluse og nederdel fra vores
flagship-store brand The House Of Foxy, der skaber en blød, sensuel timeglassilhuet. Blusen har små, skrå ærmer og mandarin-krave med keyhole-lukning, og nederdelen er en pencilnederdel med 'vandfaldseffekt' på fronten, der – ligesom peplumskørtet – skaber form og fylde med minimalt forbrug af stof! Et klassisk, feminint look, der skaber den dramatiske 'wartime-silhuet', inspireret af Hollywood's Film Noir stjerner som Ingrid Bergman og Rita Hayworth.
Om sættet siger Kirstine selv: ”Mit yndlingssæt i butikken for tiden er House of Foxy's 40'er
inspirerede 'keyhole'-bluse sat sammen med deres 'waterfall'-nederdel. Blusen trækker klare
referencer til de kinesiske cheongsam-kjoler, som begyndte at vinde indpas i det vestlige
modebillede i 30'erne og 40'erne. Jeg er vild med den i alle farver og prints! Nederdelen er min
absolutte yndlings nederdel! Den fremhæver talje og hofter, og er lavet i et behageligt materiale,
som man kan bevæge sig i! Den får mig til at tænke på netop Rita Hayworth som Gilda, i hendes
elegante, sorte aftenkjole, der er draperet i siden på samme måde som nederdelen!”
Modsat wartime-silhuetten var new look-silhuetten rund, kurvet og voluminøs, og fremhævede de
kvindelige former meget smukt. Kjolerne var detaljerede, taljeskårede og havde swingskørts, så
både figuren og pengepungen kunne vises frem, for jo mere stof der var i kjolen, jo mere måtte den
have kostet, og dertil var petticoats perfekte til de mindre bemidlede, fordi petticoats skabte ekstra
fylde i et skørt, der måske kun var i to lag. Det var dog i 1950'erne at timeglassilhuetten for alvor
slog sig fast, hvilket du kan læse mere om i vores kommende blog om 1950'erne!
Hvis du fået lyst til at hoppe i et klassisk 40'er-inspireret sæt, så kan du finde det her på webshoppen
eller du kan også komme ind i shoppen på Birkegade, hvor Kirstine og vi andre står parat til at style dig som en
ægte Wartime Pinup eller Film Noir Diva!
Kærlig hilsen,
Team Mondo Kaos ♥
Ps. Ønsker du at høre nærmere når vi afholder nye arrangementer, starter udsalg, konkurrencer, får nye varer etc.
Så tilmeld dig nyhedsbrevet herunder: